Hondax.nl Information about Honda DAX motorbikes and mopeds



centrifugaalfilter
imageimageDe 4-takt motorblokken zijn uitgerust met een oliepomp om de bewegende delen van oliedruk te voorzien. Wanneer er vuil en troep in de olie zit, slijten de bewegende delen harder wat onwenselijk is. de motorblokken hebben twee oliefilters waarvan vaak de gaasfilter alleen bekend is. De gaas filer voorkomt dat grote delen in de oliepomp wordt gezogen en verder door de motor wordt gepompt via de olie. Een minder bekende filter is de (zeer effectieve!) "centrifugaal filter".

In de koppelingskorf is een holte waar vuil kan worden opgevangen. De olie van de oliepomp wordt via een kanaal in de koppeling gepompt. Doordat de koppeling hard ronddraait, worden zwaardere delen naar buiten geslingerd. Metaaldeeltjes en slijpsel van de koppelingsplaten wordt zo naar buiten geslingerd en geaccumuleerd (opgeslagen) in de koppelingskorf. De zware delen klonten samen en blijven plakken. De (gefilterde) olie zonder deze vaste deeltjes wordt vervolgend verder in de motor gebruikt om de nokkenas en dergelijke te smeren.

Het is belangrijk om periodiek deze centrifugaal filter te reinigen. Door het wegnemen van de koppeling deksel is de koppeling zichtbaar. Door het dekseltje van de koppeling te tillen en de pakking te verwijderen (!) is de ophoping van vuil zichtbaar. Verwijder de klonten vuil uit de korf en reinig de korf zodat de vaste delen weg zijn. En monteer de deksel (met pakking!) terug op de koppeling. Op de bijgevoegde foto's is te zien hoeveel vuil er kan ophopen. Voor de blokken die ik gedemonteerd heb, zaten de filters altijd helemaal vol! Dus het kan geen kwaad om hier aandacht aan te besteden. Wanneer de filter verzadigd raakt wordden de vaste deeltjes zoals metaalslijpsel rondgepompt waardoor de bewegende delen veel harder gaan slijten. De olie laag voor de smering is erg dun en vaste deeltjes zijn al snel dikker dan de olielaag. Onnodige slijtage van de nokkenas, slepers en cilinderkop zijn aannemelijk.

De afgebeelde foto's zijn van een Jincheng 3-versnellingen semiautomaat (C50 model) motorblok. Deze filter zit ook in de handgeschakelde motorblokken (zoals bijvoorbeeld SS50 en CD50), alleen ziet de filter er anders uit. De werking en benadering van reinigen is echter gelijk.


2019-09-16 13:02:06


© 2020 Reiding.com - build: 20190913 5383