Hondax.nl Information about Honda DAX motorbikes and mopeds



afwerking
imageEen kenmerkend verschil tussen originele Japanse delen en Chinese imitatie delen is de afwerking van de deksel op de koppelingskorf. Bij een (C50) semi automaat blok is een deksel gemonteerd met drie boutjes met een verzonken kop. De originele deksel zijn met een frees nabewerkt waardoor de afwerking netter is. De bout kop heeft ook een betere krachtverdeling op de deksel door een gladder vlak.
De Chinese imitatie deksels zijn wel verzonken, maar hebben geen mechanische nabewerking gehad. Hierdoor steken de boutjes iets uit de deksel en is de krachtverdeling minder gunstig.

Elke bewerking die weggelaten kan worden scheelt geld en daardoor wordt weggelaten wat kan worden weggelaten. Deze "slechtere" afwerking is minder mooi, maar echt bezwaarlijk is het niet. Ik zou een imitatie deksel zonder problemen gebruiken. Maar als ik in de gelegenheid ben, bewerk ik de deksel alsnog even met een verzinkboor op de kolomboormachine.
2019-09-15 10:22:21

losse bouten van koppelingskorf
imageBij het openen van mijn eerst Chinese Jincheng blok viel mij op dat de vier bouten van de koppelingskorf losgelopen waren. het blok was nog nooit open geweest, dus dit is af fabriek al verkeerd gegaan. Het sterke vermoeden is wel dat het blok "mishandeld" is met veel hoge toeren, maar de vier bouten mogen hier niet door loslopen. Wanneer de bouten los lopen en tussen de tandwielen terecht komen is de denkbare mechanische schade groot. Dus dit is echt onwenselijk. Dit is wel kenmerkend voor een lagere standaard van kwaliteitscontrole in China... Voor iemand die braaf goed onderhoud uitvoert aan het motorblok wordt het tijdig ontdekt, maar loslopende bouten in het motorblok is ontoelaatbaar...
2019-09-16 12:51:57


© 2020 Reiding.com - build: 20190913 5388