Hondax.nl Information about Honda DAX motorbikes and mopeds



imageOm ervoor te zorgen dat er geen olie naar buiten lekt of vuil de motor binnendringt zijn er pakkingen tussen de (niet bewegende) motordelen geplaatst. Bij dmeontage van een motorblok blijven er vaak pakking resten achter op contactvlakken. De contactvlakken moeten schoon en onbeschadigd zijn om eventuele olie lekkage tegen te gaan. Dus pakking resten moeten goed en zorgvuldig verwijderd worden. Pakkingen kunnen met een pakking schraper worden verwijderd. Let op! Het is een pakkingschraper en geen pakking steker! Zodra je gaat steken met een pakkingschaper is de kans erg groot dat er happen uit het aluminium worden genomen! Dit is onwenselijk omdat er dan een olieknaal naar buiten ontstaat.
2019-09-15 10:05:29

imageIk ben zelf een groot voorstander van gebruik maken van een scheermesjes. Met een scheermes kunnen pakking resten beheerst worden weggesneden. Het vergt een beetje handigheid en ervaring, maar als je voorzichtig genoeg ben en een beetje gevoel hebt, zijn pakking resten goed te verwijderen. Wanneer de pakking vlakken vrij zijn van resten kunnen de vlakken met Scotch Brite worden na gepoetst. Schuur hier niet te veel materiaal mee weg en maak vooral geen ronde/bolle vlakken van de platte vlakken. Met het schuurmatje kunnen oxidatie resten en de laatste oneffenheden worden verwijderd.
2019-09-15 10:06:18

imageHet resultaat is een mooi schoon en glad pakkingvlak. Voor montage moeten de pakking vlakken nog wel zo goed mogelijk vetvrij worden gemaakt. Mijn advies is om de carter pakking en de pakking van de koppelingdeksel ook te voorzien van een dunne (!) laag vloeibare pakking om de kans op olie lekkage te verkleinen en de hechting te vergroten. Overige pakkingen zoals van de cilinder, cilinderkop en dergelijke zou ik schoon, vetvrij en "droog" monteren.

2019-09-15 10:06:19


© 2020 Reiding.com - build: 20190913 5391